Japans Blauw, het verhaal,

We noemen wel eens Japanse denim. Wat maakt een lap blauwe stof nou specialer dan een van een gigant als Levi’s of Cone Mills? Het heeft alles te maken met hoe een stof wordt vervaardigd. Weven en kleuren doen ze allemaal maar hoe een land kan blijven vasthouden aan traditie en gebruiken. Authentieke werkwijzen, dat maakt van een lap blauwe stof een Japanse denim. Daar de Japanse gebruiken hier in het westen niet allemaal bekend zijn, de hang naar het verleden onbekend is krijgt een Japanse jeans een sfeertje dat grenst aan mystiek.

Hisao Manabe kwam ruim een jaar geleden met zijn nieuwe label “Japan Blue”. Hiervoor heeft de beste man met Momotaro een vintage lijn denim in de markt gezet. Vintage. Handen af dus van vernieuwing. Maar hoe erg een japanner wil blijven vasthouden aan zijn heritage, soms is het tijd voor vernieuwing. Met het starten van Japan Blue heeft hij voor zichzelf die ruimte gecreëerd.

Ergens in een heuvelachtig gebied in de buurt van Okayama is Hisao zijn fabriek Collect denim begonnen nadat hij een regelrecht succes nummer was in zijn denim carriere maar de werkomstandigheden van zijn toenmalige werkgever niet meer kon accepteren. (logisch, dan begin je voor jezelf!) En hier wordt het leuk! Meneer heeft een paar antieke shuttle looms op de kop getikt voor het maken van zijn stoffen. Toch weer die hang naar het authentieke heh.

In Japan werd de kleine denimmaker al snel succesvol. Maar wie iets verder wilt kan niet stil blijven zitten. Hisao’s wereld beperkte zich namelijk niet tot de landsgrenzen.
Het experimenteren met verschillende weef-en verftechnieken bracht hem goud. Rayon-bio-wash denim. Het duurde niet lang voor de stof met een zijde-achtige feel bekend werd over de grenzen. Labels als Chanel, Yamamoto, Issey Miyake en Kenzo hebben al snel zijn stoffen gebruikt voor hun collecties. Iets wat goed rolt blijft rollen en zo werd de lijst met labels al snel wat langer. En zolang hij toch aan het rollen was rolde Hisao door. Een nieuw label. Samen met een paar gelijkgestemden(wiens namen je vergeten bent tegen de tijd dat je de laatste hebt gelezen) begonnen ze een label om te laten zien dat japan meer kan dan Copy-paste. Een label dat de wereld zou laten zien dat Japan wel degelijk zelf kan creëren en verbeteren/vernieuwen. De start van een nieuwe geschiedenis.

Soms geldt de regel dat je iets idioots gewoon moet doen om te kijken wat het resultaat is, ook al verklaart iedereen je voor gek. De gek zette door en zette vol in op de imperfectie van de houten looms. Daar waar men zei dat hij gek was bleek het een zeer succesvolle zet met Momotaro. De Rampuya fabriek gebruikt nog steeds de houten looms en naar verluid bezit Manabe een derde van de wereldwijde voorraad van de houten looms. Met eigen indigo velden brengt hij de donkerste denim. Rampuya levert nog steeds handgemaakte denim. Authentiek en heel speciaal. Doe mij er maar een!!

Nu is het verhaal wel leuk waar een product vandaan komt. Waar het heen gaat is wellicht net zo leuk of misschien wel leuker. De eerste drop van deze blauwe pareltjes van broeken zullen vanaf vandaag te vinden zijn bij FreshCotton. Tevens is er nog meer op komst bij ze. Blijf ons in de gaten houden want Het assortiment zal aangevuld worden met nieuwe labels. Zodra we lucht krijgen welke zullen we u voorstellen. Maar laten we beginnen met deze drie Japan Blue juweeltjes!

Vandaag dus Japan Blue. Japan Blue, Iedereen… Iedereen, Japan Blue.. aangenaam.

Tags from the story
,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.