Japan: de verborgen schatten,

Tokyo

Naast Gregor Christiaans hebben we bij Our Bubble het genoegen nog een topschrijver aangetrokken te hebben, Willem Bos. Willem is gegrepen door de magie van Japan. In de komende series zal hij zijn verhaal doen over zijn ervaringen en uitleggen wat Japan, de labels en de tradities voor hem zo bijzonder maken. 

Tokyo

Parfum voor je portemonnee, een denim gedipt in sake en bamboe paskamers waar je je schoenen uit moet doen. In Japan is alles gekker, groter, heftiger. Een eiland met 130 miljoen inwoners waar sinds de walkman in 1979 geen uitvinding meer vandaan is gekomen. Vraag een Japanner niet iets te bedenken. Hun specialiteit ligt in het optimaliseren van iets bestaands.

Als kind wilde ik er al naartoe. Het voelde als ver en futuristisch. Tijdens mijn studietijd in Engeland werkte ik veel samen met Japanners die voor mij fungeerden als onbetaalde krachten van het Japans verkeersbureau; ik moest en zou zo snel mogelijk afreizen naar Tokyo. Japanse mode heeft altijd mijn speciale aandacht gehad. Het begon ooit met een Yohji Yamamoto t-shirt dat ik tien jaar geleden kocht en alleen maar mooier is geworden. Mijn Japanse studiegenoot zei daarover; “Japanese clothing has been build to become more beautiful over the years.” Ik was definitief om.

In 2010 ging ik voor het eerst. Teruggekomen in Nederland boekte ik meteen weer voor 2011. De stijlen die je ziet in Tokyo of Osaka zijn veelzijdiger dan in Amsterdam of Rotterdam. Mensen gaan uitbundiger en gewaagder gekleed en de winkels zijn musea op zich. Afgelopen november ben ik alleen gegaan, als een soort moderne pelgrim. De Japanse douane werd zelfs achterdochtig: “Do you have Japanese girlfriend?” Ik antwoorde met: “No, I just love your country.” Iets beters kon ik op dat moment niet verzinnen. En het was de waarheid. Dagen achter elkaar heb ik door Tokyo gelopen op zoek naar de mooiste Japanse spullen. Tokyo is een snuffelstad bij uitstek, waar je je gewoon aan over moet geven. Elke poging om de stad te doorgronden mislukt. De vetste vintage winkels bevinden zich (soms nagenoeg onvindbaar) weggestopt in oude gebouwen en bewegwijzering is vaak in het Japans. 

In Nederland zijn er helaas maar weinig winkels die Japanse kleding verkopen. Twee redenen; Japanners zijn over het algemeen veel minder commercieel dan Amerikanen of Europeanen en daarnaast is de prijs van Japanse kleding – mede door invoerrechten – relatief hoog. Veel stukken worden nog steeds in het land zelf gemaakt en Japanse kleding heeft veel ‘hidden treasures’, zoals ik ze vaak noem. Details die onzichtbaar zijn en alleen de drager kent. En dat zie je terug op het prijskaartje. En we blijven Nederlanders he, dan toch liever een labeltje met ‘Made in China’.

Ik lever iedere maand een bijdrage aan Our Bubble met Japan als uitgangspunt. Aan de Universiteit Twente heb ik mijn master communicatiewetenschap gehaald, waarna ik vertrokken ben naar Liverpool voor een master voetbalmanagement. Dit mondde uit in een internship bij UEFA in Nyon. Sinds drie jaar werk ik nu bij de KNVB op de afdeling strategische marketing. Mijn favoriete Japanse merken zijn SOPHNET., Beams+, Momotaro en Loopwheeler. De volgende keer zal mijn verhaal in teken staan van de fashionscene in Tokyo.

Tags from the story
,

3 Comments

  • Welkom!
    Heb je al Japanse olijfolie geproeft? Heb vorige week een fles opgestuurd gekregen. Ben ik nu de enige in Nederland -)?

  • Kom ik toch zomaar een artikel van mijn neef tegen! leuk om te lezen!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.