Japan: de jonge geschiedenis in fashion,

Naast Gregor Christiaans hebben we bij Our Bubble het genoegen nog een topschrijver aangetrokken te hebben, Willem Bos. Willem is gegrepen door de magie van Japan. In de komende series zal hij zijn verhaal doen over zijn ervaringen en uitleggen wat Japan, de labels en de tradities voor hem zo bijzonder maken. Vandaag neemt die ons mee in een stuk fashion geschiedenis.

Bij het woord geschiedenis moet ik denken aan het 6e uur op vrijdag, 4VWO. In mijn gedachten was ik allang bij het weekend. Mijn geschiedenisleraar, meneer Schouten, fanatiek sandaal- en Mephistodrager, zei dan: “Willem, zonder heden geen verleden.” Dooddoenertje eerste klas van de beste man, maar gelijk had ‘ie wel. Geschiedenis is meestal niet het meest sexy onderwerp, maar het plaatst een en ander wel in de goede context.

Allereerst is het goed om te bedenken dat bijna geen enkel land zo zwaar getroffen is door de Tweede Wereldoorlog als Japan. Natuurlijk waren daar Hiroshima en Nagasaki die letterlijk waren weggevaagd, maar ook andere grote steden als Tokyo, Osaka en Yokohama waren niet veel meer dan wat losgerukt beton en verdwaalde bakstenen. Eind jaren ’40 en de hele jaren ’50 stonden in het teken van opbouwen. Japan vond pas echt zijn trots weer terug toen Tokyo de Olympische Spelen van 1964 kreeg toebedeeld. Gevoed door Amerikaanse invloeden die steeds meer het straatbeeld gingen bepalen, kreeg de Japanse stijl steeds meer Americana invloeden.

Japanners kregen weer eigenwaarde en durfden langzaam meer van zich te laten zien. In 1970 legde Rei Kawakubo, met de oprichting van het wereldberoemde Comme des Garcons het fundament voor de Japanse mode zoals die er nu is. Een belangrijke rol voor dit succes is ook weggelegd voor het Bunka Fashion College (wat Harvard is voor MBA’s, is Bunka voor fashion): Kenzo, Yamamoto en Junya Watanabe, allemaal oud-leerlingen van het instituut.

Bunka Fashion College
Bunka Fashion College

Waar Comme des Garcons en Yohji Yamamoto symbool staan voor de high fashion, ontstond rond 1980 een andere, zeker zo interessante stroming. Onder leiding van de godfather van de Harajuku street culture, Hiroshi Fujiwara waaide de hiphop over vanuit de Verenigde Staten en begon ook streetwear op te rukken. Voor zijn geesteskind, ‘Fragment Design,’ is eigenlijk geen passende omschrijving te geven, maar laat zich nog het beste vatten in een hypercool designercollectief dat collabs heeft gedaan met werkelijk ieder merk dat er toe doet (Nike, Starbucks, Porter, SOPHNET., Stussy enz.).

Hiroshi Fujiwara
Hiroshi Fujiwara

Fujiwara’s Ura-Harajuku beweging liet een tegengeluid horen (Ura-Harajuku staat vrij vertaald voor blits Harajuku) door tegendraads en nonchalant cool te zijn. Met in zijn kielzog onder andere Nigo (A Bathing Ape), Jun Takahashi (Undercover) en Nobu Takizawa (Neighborhood) was Fujiwara de verpersoonlijking van Tokyo als coolste stad ter wereld. Grappig detail en zeker het googlen waard; Nigo betekent in het Japans ‘nummer 2’, en is een rechtstreekse verwijzing naar de bijna bizarre uiterlijke gelijkenis tussen Nigo en Hiroshi Fujiwara.

De nineties en zeroes stonden in het teken van volwassen worden. De bijna ziekelijke hang naar perfectie en samenhang gaven de Japanse mode zijn eigen karakter. Design voor commercie, terwijl het in Europa en zeker in de VS omgekeerd is. Juist in deze jaren ontstonden nog een aantal merken om je vingers bij af te likken: Visvim, WTAPS, SOPHNET. en White Mountaneering om er maar een paar te noemen. Al deze merken en freaks bij elkaar hebben er voor gezorgd dat wij nu kleding en schoenen aantrekken die met idiote toewijding zijn gemaakt. De een vindt het poppenkast, de ander vindt het prachtig. Feit is, Japanse mode heeft soul en Tokyo blijft een stad die door trendwatchers nog steeds als toonaangevend wordt betiteld.

Visvim Sophnet WTAPS

In mijn volgende column neem ik jullie mee op tour door de straten van Tokyo.

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.